Jaka jest gwarancja na piankę poliuretanową?

Powszechność pianki poliuretanowej sprawia, że zadajemy sobie coraz więcej pytań. Dziś zajmiemy się gwarancją na piankę PUR, gdyż na tym polu jest jeszcze wiele do powiedzenia. Wychodzimy bowiem z założenia, że inwestor powinien być szczegółowo poinformowany, a żadne pytanie nie powinno pozostawać bez odpowiedzi - zdajemy sobie sprawę, że budowa domu i wybór odpowiednich materiałów to sprawa najwyższej wagi. Jeżeli kupujemy telefon, to mamy świadomość, że będzie on nam służył przez jakiś czas, może przez 2 a może przez 5 lat, ale wymiana telefonu to nie jest wielki problem. Inaczej jest w przypadku elementów takich jak ściany, dach i samo ocieplenie dachu, tutaj chcemy być pewni, że wybieramy właściwie.

Przyjmuje się, że pewnym wyznacznikiem jakości jest długi okres gwarancji. Ale czy tak jest w rzeczywistości? W moim odczuciu słowo "gwarancja" jest tutaj nadużywane, a rzeczywistość bywa bardzo różna. Jeżeli kupujemy samochód i dostajemy na niego np. 5 lat gwarancji to jednak zastanawiamy się co wiąże się z taką gwarancją, jakie są nasze obowiązki jako użytkownika, ile będą kosztować przeglądy okresowe i ewentualnie jakie elementy są wyłączone z gwarancji. Czy takie same pytania zadajemy sobie w przypadku gwarancji na piankę poliuretanową? Okazuje się, że niestety nie. Niektóre firmy reklamują więc swoje usługi "dając" długie okresy gwarancji, a nawet udzielają "dożywotniej" gwarancji. Czy zadajemy sobie jednak trud, aby poznać szczegóły takiej gwarancji? Co oznacza "dożywocie" w tym przypadku? Czy chodzi o istnienie firmy, czy istnienie budynku, czy może życie użytkownika a może producenta? Czy ktoś miał okazję zapoznać się z warunkami takiej gwarancji?

Według polskiego prawa gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub usługodawcy, który może udzielić gwarancji na swoje produkty lub usługi. Nieodłącznym elementem tej gwarancji jest Karta Gwarancyjna, która powinna określać wszystkie kwestie z nią związane. Proszę zajrzeć do Ustawy, która to określa, aby się przekonać na własne oczy, że "zapewnienie", które nie niesie ze sobą szczegółów nie jest żadnym zabezpieczeniem.
Karta gwarancyjna powinna przede wszystkim określać takie elementy jak:
  • podmiot udzielający gwarancji;
  • opis, co jest przedmiotem gwarancji (sprzedając np. samochód możemy gwarantować przecież jego działanie, jego przydatność do pewnych działań itd._;
  • okres gwarancji;
  • zasady zgłaszania reklamacji;
  • wyłączenia, jeżeli takie występują.
Jeżeli mamy tylko informację o "Gwarancji", ale nie wiemy co szczegółowo jest przedmiotem gwarancji to taka gwarancja nie wiele nam daje. Prosty przykład: jeżeli kupujemy odkurzacz do swojego domu to możemy dostać gwarancję na to, że będzie działał, ale gdy zgłosimy do gwaranta fakt, że "słabo zasysa" to tutaj może pojawić się już problem, gdyż określenie "słabo zasysa" może nie być już wystarczającym powodem do uznania reklamacji. Tak więc bardzo ważnym elementem jest to, aby gwarancja określała dokładnie przedmiot gwarancji.

Teraz przejdziemy do omówienia gwarancji na materiały budowlane i bardziej szczegółowo - gwarancji na pianki PUR służące do ocieplenia poddasza. Pytanie o gwarancję na pianę poliuretanową pada często wtedy kiedy Klient spotkał się z takimi ofertami, które mówią o dożywotniej gwarancji. Jeżeli w takiej sytuacji pytamy o szczegóły karty gwarancyjnej to już sprawa się nieco komplikuje. Pytamy więc dlaczego firmy, które oferują dożywotnią gwarancję na piankę nie zamieszczają takiej karty gwarancyjnej na swoich stronach? Znajdziemy tak dokumenty takie jak u innych producentów czyli Deklaracje Właściwości Użytkowych, karty techniczne i atesty (chociaż nie zawsze). Pisaliśmy już o tym wielokrotnie, że Deklaracja Właściwości Użytkowych jest najważniejszym dokumentem. Dlaczego więc nikt nie chce się chwalić kartą gwarancyjną, chowa ją przed światem jak coś wstydliwego? A może sprawa gwarancji jest tylko "zabiegiem marketingowym"?

Chcąc to zrozumieć warto przyjrzeć się innym materiałom budowlanym. Proszę przeanalizować karty gwarancyjne na pustaki, na tynk, na farbę, na styropian czy wełnę mineralną. Okazuje się, że w wielu przypadkach znajdziemy tam tylko (albo aż) Deklaracje Właściwości Użytkowych, znajdziemy karty techniczne, aprobaty, ale nie znajdziemy karty gwarancyjnej. Postanowiłem nawet zadzwonić do producenta pewnego materiału izolacyjnego (wełny mineralnej), aby zapytać o to, czy jest dostępna gwarancja (czytaj: karta gwarancyjna) na ich materiał. Okazuje się, że ten Pan obsługujący infolinię powiedział, że gwarancja "jest" na okres 2 lat, ale nie ma karty gwarancyjnej. Pociągnięty za język stwierdził, że "nie ma gwarancji" w takim znaczeniu, o który pytam, a gwarancji może udzielić dystrybutor, albo np. wykonawca. Zastanawia mnie wobec tego, na co ma udzielić gwarancji wykonawca, na produkt czy na wykonanie?

Czy rzeczywiście jest tak, że nie dostajemy gwarancji na pustaki, cegły, tynki itd? Otóż w tych wszystkich przypadkach mamy do czynienia z materiałami budowlanymi, które podlegają pewnym normom. Producent spełniając pewne normy niejako gwarantuje przydatność danego materiału do konkretnego zastosowania, a w Deklaracji Właściwości Użytkowych określa właściwości swojego wyrobu. Możemy więc zawsze dochodzić swoich praw jeżeli materiał taki nie spełnia deklarowanych parametrów.

W przypadku pianek poliuretanowych normy te nakazują np. podawać współczynnik lambda jako współczynnik utrzymujący się przez min. 25 lat. Warto zapoznać się więc z normami dotyczącymi tych materiałów budowlanych. Nie warto również pomijać praw, które nabywamy z mocy ustawy. Jeżeli odbiorca usługi jest Konsumentem w rozumieniu ustawy to nabywa on pewne prawa - dawniej nazywane były rękojmią, a obecnie "niezgodnością z umową". W budownictwie okres tej "rękojmi" to 5 lat i każdą firmę ten zapis obowiązuje.

Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać jakieś dodatkowe informacje na temat gwarancji na piankę poliuretanową to serdecznie zapraszam do kontaktu. Jeżeli wśród czytelników znajdzie się osoba, która posiada "dożywotnią gwarancję" na piankę poliuretanową to również zapraszamy do kontaktu - dobrze zapłacimy za udostępnienie takiej karty gwarancyjnej, w które zapisane są istotne informacje, a przede wszystkim to co jest przedmiotem gwarancji i w jaki sposób, i do kogo należy zgłaszać reklamacje (proszę mi wierzyć, że trudno otrzymać taki dokument). Tymczasem nasza firma stawia na uczciwość w relacjach z Klientem, więc u nas Klient otrzyma oryginalną piankę PUR i usługę wykonaną zgodnie ze sztuką.